Maatschappelijke Identiteit

De Ludere vindt het belangrijk dat de kinderen kennis hebben over de maatschappij waarin ze leven. Dit wordt gestimuleerd door in de klas het Jeugdjournaal te bekijken en te discussiëren over de onderwerpen. Daarnaast wordt er gepraat over belangrijke gebeurtenissen die zich in de wereld afspelen. Dit zie je vooral terug bij wereldoriëntatie.

Daarnaast vindt de Ludere het belangrijk dat kinderen hun talenten ontwikkelen. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan door de talentencirkel, die vanaf groep 1 tot en met groep 8 in de klas hangt. Door deze talenten regelmatig met de kinderen te bespreken, beseffen kinderen dat ze zichzelf ontwikkelen. De talenten zijn daarnaast erg belangrijk voor de relaties, competenties en autonomie in een groep.

Culturele identiteit

Ondanks dat de Ludere een openbare school is, vindt ze het erg belangrijk dat er culturele lessen gegeven worden. Zo wordt er vanaf groep één al stil gestaan bij verschillende culturen. Gastsprekers komen vanaf groep 5 in de klas om te vertellen over hun culturen. In projectvorm gaan kinderen aan de slag om meer te weten te komen over de verschillende culturen.

Pedagogische identiteit

Een veilig pedagogisch klimaat is voor iedereen belangrijk. Ook voor de Ludere. Zij vindt dat alle kinderen tolerant naar elkaar moeten zijn. Er is ruimte in de klas om hier ook veel over te spreken. Vanaf groep 1 zal er dan ook aandacht aan besteed worden. Tijdens de ‘Week tegen het pesten’ wordt er in de groepen vier tot en met acht voorlichting gegeven over pesten en de gevolgen hiervan.

Voor kinderen is er altijd ruimte om aan te kloppen bij de juffen en meesters als ze het gevoel hebben dat ze gepest worden. De Ludere zal ook regelmatig met de juffen en meesters hierover in gesprek gaan. Daarnaast is er op school een vertrouwenspersoon aanwezig bij wie kinderen terecht kunnen.

Didactische identiteit

Ook de Ludere werkt veel met IPads en computers. Alle basisvakken worden gegeven op IPads, zoals rekenen en spelling. Door te werken met de IPads is er een snel en makkelijk overzicht van de resultaten van de kinderen. Zo kunnen leerkrachten ten allertijden zien wanneer het kind iets moeilijk vindt en kan er snel meer aandacht aan besteed worden.

Door alle hedendaagse technologie merkte de Ludere dat kinderen minder gaan bewegen. Daarom is ervoor gekozen om bewegend leren in te zetten. Vormen van actief leren zie je terug in de klassen, zoals Energizers. Daarnaast worden er veel gymlessen gegeven. De kinderen van groep 1 tot en met groep 4 gaan drie uur in de week gymmen. Deze worden dan verdeeld over drie dagen in de week. De kinderen van groep 5 tot en met 8 gymmen twee uur in de week. Daarnaast krijgen de kinderen van groep 5 tot en met 8 één keer in de week een beweegles van Beweegwijs. Beweegwijs stimuleert de kinderen om ook op het schoolplein veel te bewegen, en introduceert hiermee spellen die de kinderen ook tijdens de pauzes kunnen uitvoeren.

In en rondom het gebouw zie je ook verschillende toestellen waarop kinderen kunnen bewegen. Wanneer ze bijvoorbeeld naar de wc lopen, of eventjes de benen moeten strekken na een lange les kunnen de kinderen hierlangs bewegen. De toestellen worden twee keer in de week gecontroleerd door de conciërges op veiligheid.

Levensbeschouwelijke identiteit

Religie is op de Ludere ook erg belangrijk. Omdat de Ludere een openbare school is zitten er op deze school veel verschillende kinderen met verschillende achtergronden. Door aandacht te besteden aan religie krijgen de kinderen meer kennis en inzicht over deze verschillende godsdiensten. Eén keer in de week wordt er een les gegeven over de verschillende godsdiensten. Daarnaast komen er voor de groepen 4 en hoger een aantal keer per jaar gastsprekers langs, die vertellen over hun godsdiensten. In projectvorm gaan de kinderen aan de slag om kennis op te doen over de verschillende godsdiensten.

Maak jouw eigen website met JouwWeb